fbpx Helsesøstre kan hindre at unge slutter skolen Hopp til hovedinnhold

Helsesøstre kan hindre at unge slutter skolen

Én av tre elever faller ut av den videregående skolen. Det kan vi som helsesøstre gjøre noe med.

Frafallet er uendret i den videregående skolen, til tross for at det har vært et satsingsfelt, med økt oppmerksomhet og innsats gjennom mange år. Helsesøstre kan hjelpe unge som er i fare for å falle fra. Vi har kunnskap, tilgjengelighet, nettverk og en unik mulighet til å følge elever gjennom hele skolegangen. Men for å kunne hjelpe, må tjenesten vises og tilbudet styrkes.

Manglende resultater

Ny forskning viser at tiltak for å forhindre frafall i videregående skole ikke har nådd frem. Penger, tid og store ressurser er investert uten resultat. I løpet av de siste 20 årene har 3,3 milliarder blitt brukt på å få flere til å gjennomføre videregående skole. Frafallet er fremdeles like høyt, opp mot 30 prosent . En rapport fra NIFU viser at psykiske problemer og psykososiale utfordringer blant unge er en gjennomgående faktor for frafall. Mange unge strever med vanskelig hjemmesituasjon, mobbing, depresjon, lav motivasjon, dårlig mestringsfølelse og forventningspress.

Som helsesøsterstudenter ser vi at vår framtidige arbeidshverdag kommer til å stå midt oppe i dette. Vi mener at viktige tiltak som må vektlegges er styrking av skolehelsetjenesten og tidlig innsats. Vi gleder oss over at det nå er bevilget øremerkede midler over statsbudsjettet til nettopp styrking av helsesøster- og skolehelsetjenesten. Vi ser fram til å ta fatt på utfordringene og utgjøre en forskjell.

Tidlig innsats og tilgjengelighet

En vesentlig innsats må settes inn tidlig i utdanningsforløpet, allerede fra barneskole, for å fange opp elever i risikosonen. Frafall kan være et sluttpunkt av en lengre prosess som for mange begynner tidlig. Årsakene er ofte sammensatte og kan ligge i ulike faser, gjerne tidlig i oppveksten og i overganger mellom ulike skoletrinn og skoler. Man ser at personer som faller ut av skolen senere kan ha lavere inntekt, høyere arbeidsledighet, og oftere blir brukere av offentlig støtte. Sosial ekskludering, dårlig helse, kriminalitet og dårligere materielle levekår kan også være en konsekvens. Vi ønsker å forebygge disse konsekvensene. Utbyttet av å jobbe forebyggende og helsefremmende er større enn å sette inn ressurser på et senere tidspunkt. Å investere i skolehelsetjenesten mener vi vil gi en langsiktig personlig og samfunnsøkonomisk gevinst.

Skolebaserte tiltak er ofte viktig for å bidra til en reduksjon av sosiale ulikheter i helse. Som helsesøstre har vi i utgangspunktet en unik posisjon i skolen. Gjennom lavterskeltilbud når vi alle barn, uavhengig av bakgrunn og hvilket sosialt lag de tilhører i samfunnet. Vi ønsker å være tilgjengelig, mer synlig og ha mer tid til elevene. Slik det er i dag har de færreste kommunene helsesøsterdekning som anbefalt. Det sier seg selv at vi vanskelig kan følge opp alle. Prosjekter med økt tilstedeværelse av helsesøster i skolen, har vist seg å gi gode resultater. For å kunne fange opp barn som trenger oss, må vi være en del av skolehverdagen. Da hjelper det lite å være tilstede kun før lunsj annenhver onsdag.

Flere helsesøstre

Læreren er den viktigste pedagogiske ressursen for at eleven skal fullføre skoleløpet. Trond Giske skriver i sin nye bok «La læreren være lærer» at antall helsesøstre i skolen bør dobles for å frigjøre tid til læreren. Mange elever har behov for en annen oppfølging enn det som ligger innenfor lærerens ansvar og mulighet i det daglige. Ungdommene står overfor veivalg, de er i stor forandring og mye skjer i kropp og sinn. Å finne veien er ikke alltid like enkelt. Vi kan bruke vår kunnskap til å hjelpe elever med deres psykiske og sosiale forutsetninger, til å prestere, mestre skolehverdagen og utdanningsløpet.

Tverrfaglig samarbeid er en viktig forutsetning for å sikre eleven et helhetlig tilbud. Som helsesøster er vi del av et stort nettverk av fag- og ressurspersoner i kommunen. Vi kan fungere som førstelinje og hjelpe til med å finne den rette veien til hjelp i systemet. Slik kan vi sammen bidra til at disse ungdommene fullfører skolegang og ikke faller fra underveis.

Bruk oss!

Økning av ressurser til skolehelsetjenesten, tilgjengelighet og tidlig innsats vil gi helsesøster avgjørende innvirkning på om ungdom fullfører skolegangen. Vi helsesøstre må vise ungdommene, lærerne, politikerne og samfunnet at vi er her og ønsker å hjelpe. Få andre profesjoner, om noen, har vår unike posisjon med tilgjengelighet og likt tilbud til alle, bred kompetanse, kunnskap og store tverrfaglige nettverk. Det gjør oss til gode hjelpere og støttespillere for ungdommene. Vi kan, vi vet, vi vil! Vi kan gjøre en forskjell. Bruk oss!

Vi kan gjøre en forskjell.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse